Wethouder in gesprek met PostNL over verdwijnen postbussen

6 april 2017

Wethouder in gesprek met PostNL over verdwijnen postbussen

Foto: anp

PostNL haalt in Nederland momenteel massaal oranje brievenbussen weg. In Brabant staan alleen al 1.000 postbussen op de nominatie te verdwijnen. Het postbedrijf gaat daarbij ook niet voorbij aan Boxtel en Liempde, waar in totaal 15 postbussen zouden moeten worden opgeheven. Reden voor diverse politieke partijen in Boxtel om hier afgelopen week aandacht voor te vragen, onder meer afgelopen dinsdag tijdens de raadsbehandeling van de zogenaamde voorjaarsnota. Politieke partijen wilden dat het college van burgemeester en wethouder zich inspant om het aantal bussen in Boxtel en Liempde op peil te houden.

Met de aangepaste Postwet in de hand is het bedrijf gemachtigd flink het mes te zetten in de oranje brievenbussen. Als reden hiervoor stelt het postbedrijf het volgende: ‘In Nederland wordt steeds minder post verstuurd. Brievenbussen die nauwelijks nog worden gebruikt, verwijderen we. Waarbij we wel als uitgangspunt hebben dat de brievenbussen goed bereikbaar moeten zijn voor iedereen, ook voor mensen die slecht ter been zijn. Bussen bij zorginstellingen blijven daarom bijvoorbeeld staan’.

Eerdere actie SP

Wethouder Eric van den Broek kwam graag aan het verzoek van de diverse politieke partijen tegemoet: ‘Destijds als raadslid heb ik in 2008 zelf nog actie gevoerd richting het toenmalige TNT. Toen was er al sprake van een drastische vermindering van het aantal brievenbussen in Boxtel. Ik heb het bedrijf toen al opgeroepen om deze voorzieningen in de Boxtelse wijken te behouden, omdat ze belangrijk zijn voor de leefbaarheid. Ik kom dan ook graag tegemoet aan de oproep van de verschillende partijen, die sluit aan bij eerdere oproepen uit de raad en bij de actie die wij als fractie destijds zelf hebben aangezwengeld.’’

Kaalslag

Ook vanuit de Boxtelse SP-fractie werd afgelopen dinsdag het verdwijnen van de postbussen naar voren gebracht.

Fractievoorzitter Dave van de Ven: ‘Ik wil alle politieke partijen er nog eens aan herinneren dat dit nu de kwalijke consequentie is van het ongebreideld privatiseren van publieke organisaties, zoals de postbedrijven. De menselijke maat is dan geen uitgangspunt meer, maar vooral het kil sturen op getallen en financiële gegevens. Aan die kaalslag moet een halt toe worden geroepen en ik roep de politiek op om zich achter dit gegeven te scharen."