Gemeenteraad kiest variant parkeergarage, SP ziet kansen voor autoluwe markt

19 februari 2009

Gemeenteraad kiest variant parkeergarage, SP ziet kansen voor autoluwe markt

In de raadsvergadering van afgelopen dinsdag is besloten om de plannen voor een ondergrondse parkeergarage uit te werken. De parkeergarage is in de gekozen variant gesitueerd aan de rand van het centrum ter hoogte van Mgr. Bekkersstraat. De SP is blij met dit besluit, omdat door dit besluit het Boxtelse centrum en de markt autoluw kan worden gemaakt.

Al sinds jaar en dag maakt de SP zich in Boxtel sterk voor een autoluwe markt en een autoluw centrum. 'Autoluw', omdat de SP-fractie vindt dat er mogelijkheden moeten zijn voor gehandicapten en mensen die slecht ter been zijn, om de auto op loopafstand te kunnen parkeren. Daarbij moet bestemmingsverkeer de mogelijkheid krijgen om bij winkels te kunnen laden en lossen.

Fractievoorzitter Eric van den Broek is opgetogen over het besluit om een variant te kiezen voor een parkeergarage: 'Wij hebben de keuze voor een parkeergarage vooral geplaatst in onze visie om het centrum autoluw te maken. Dat biedt kansen voor het ontwikkelen van een aantrekkelijk centrum, met aantrekkelijke horeca, aandacht voor de Boxtelse identiteit en cultuurhistorie, het aantrekken van toerisme en recreatie, het bieden van aantrekkelijke activiteiten in het centrum en het hebben van aantrekkelijke winkelvoorzieningen.'

De plannen voor de parkeergarage gaan nu verder uitgewerkt worden. Als de gekozen voorkeursvariant niet haalbaar blijkt, komt het College terug bij de Gemeenteraad. De SP zal de ontwikkelingen uiteraard kritisch blijven volgen.

Voorstel parkeergarage leidt tot aantrekkelijk centrum Boxtel.