Niet langer wachten met oplossen parkeerproblemen stationsbuurt

23 mei 2012

Niet langer wachten met oplossen parkeerproblemen stationsbuurt

De SP heeft gisteren in de gemeenteraad gepleit voor het direct oppakken van de verkeers- en parkeerproblemen in de stationsbuurt. Aan de orde was het programmajaarverslag. De SP gaf aan dat de centrumplannen, waar de problematiek in de stationsbuurt onderdeel van uitmaakt, teveel vertraging hebben opgelopen door de halstarrige keuze van het college om het afgelopen jaar langdurig in te zetten op parkeren op de plek van de vijver en de boomgaard. Nu het college eindelijk van die onzalige plannen heeft afgezien, vindt de SP dat de stationsbuurt niet langer kan wachten. 'De stationsbuurt moet als deelplan naar voren gehaald worden', aldus de SP. Het college kondigde gisteren in haar reactie aan dat men vandaag met de aangepaste centrumplannen naar buiten komt.

De SP diende gisteren tijdens de behandeling van het programmajaarverslag een motie in om de verkeers- en parkeerproblemen in de stationsbuurt direct op te pakken en daarmee niet te wachten op de besluitvorming van het centrumplan. De SP-fractie zag dat veel politieke fracties het met de inhoud van de motie eens waren. Omdat het college gisteren in de vergadering echter aankondigde dat men vandaag met de aangepaste centrumplannen naar buiten komt, stemden met name de coalitiepartijen (Balans, PvdA/Groenlinks, Combinatie95 en DPBL) toch tegen de oproep om direct werk te maken van het oplossen van de problemen in de stationsbuurt.

Raad eigen verantwoordelijkheid
Fractievoorzitter Eric van den Broek wilde de motie echter toch in stemming brengen om zo in de gemeenteraad politieke duidelijkheid te verschaffen: 'De Raad heeft hier immers een eigenstandiige afweging te maken. Door de motie te ondersteunen spreekt de raad zich uit om, onverlet de plannen waarmee het college naar buiten gaat komen, de mensen in de stationsbuurt niet langer meer kunnen wachten. Dat is dan een belangrijke politieke uitspraak van de gemeenteraad. We mogen de mensen in de stationsbuurt niet langer in de kou laten staan.'

De SP-fractievoorzitter sprak met name de coalitiepartijen erop aan dat er 1 á 2 jaren verloren zijn gegaan, doordat de coalitie en het college lang heeft ingezet op plannen om de gemeentevijver te dempen en de boomgaard te rooien, ten koste van een parkeerplaats. In maart van dit jaar werd onder politieke en maatschappelijke druk besloten om de plannen voor de gemeentevijver en de boomgaard uit het centrumplan te schrappen. Daardoor moest het centrumplan weer aangepast worden en dreigt de stationsbuurt weer langer te moeten wachten.

De motie van de SP kreeg uiteindelijk alleen steun van oppositiepartijen VVD, CDA en Boxtels Belang.

Motie deelplan stationsbuurt.

SP wil snel helderheid over centrumplannen.