Het wordt met plan pastorietuin weer slikken of stikken voor de gemeenteraad

25 mei 2012

Het wordt met plan pastorietuin weer slikken of stikken voor de gemeenteraad

'Parkeren op de pastorietuin of geen autoluwe Markt!', dat lijkt het vertrouwde motto dat wethouder Van der Zanden aan de besluitvorming voor het nieuwe centrumplan wil meegeven. En zijn volgzame collega's van het college van B&W kijken het zonder morren aan. Dat het college daarbij voorbij gaat aan de inbreng en alternatieve plannen van diverse politieke partijen, organisaties en burgers, lijkt ze niet te deren. Om nog maar niet te zwijgen over de keuze om weer kwetsbaar, groen en historisch gebied meer te willen gaan belasten met straatklinkers en autoblik. De SP is kritisch op de nieuwe centrumplannen en streeft er naar om nog voordat de raadsbehandeling in de aankomende maand juni al aan de orde is, zoveel mogelijk meningen te peilen. Voor de gemeenteraad dreigt het intussen 'slikken of stikken' te worden.

Het scenario is door het college al eerder gebruikt in deze bestuursperiode. Groots met plannen uitpakken in de pers, liefst op een tijdstip dat er in verband met deadlines van de media door oppositiepartijen en andersdenkenden met geen mogelijkheid meer een inhoudelijke reactie te geven is. En vervolgens is de boodschap verkondigd en is de onrust en irritatie in de Boxtelse samenleving alweer gezaaid. We zagen dezelfde strategie eerder onder meer al bij de de behandeling van de onderwijsplannen en de eerdere presentatie van de centrumplannen.

PvdA/Groenlinks en Combinatie95 hobbelen er achteraan
Ook bij de aanpassing van de centrumplannen werd de perspresentatie op woensdag overdag georganiseerd, zodat de pers het eenzijdige verhaal in ieder geval zonder kritisch commentaar van anderen kan optekenen. Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP is boos over de gang van zaken deze week: 'Het college heeft ruim voldoende de tijd gehad om ook de plannen en alternatieven van anderen op een zorgvuldige wijze te beoordelen en te betrekken bij de nieuwe centrumplannen. Maar deze wethouder en dit college hebben zich zo vastgepind op het punt dat er één grote parkeervoorziening aan de directe rand van het centrum moet komen, dat ze daarvoor alles aan de kant zetten. Onbegrijpelijk dat zichzelf duurzaam en groen noemende partijen als PvdA/Groenlinks en Combinatie95 hier zomaar kritiekloos achteraan hobbelen.'

Raad met de rug tegen de muur
De SP-fractievoorzitter doelt met deze laatste opmerking onder meer op het feit dat in de nieuwe centrumplannen, zomaar afstand wordt gedaan van de groene pastorietuin en omgeving, ten koste van straatklinkers en autoblik. 'En dat ook nog eens in een historische en kwetsbare omgeving, met veel omwonenden die daar nu juist aan de rand van het centrum kunnen genieten van de rustige, groene overloop richting het centrum', aldus Eric van den Broek. 'Ik ken de plannen nog niet in detail, dus een definitief standpunt over die plannen heeft onze fractie nog niet, maar het is al wel duidelijk dat het college maar één richting op wil denken en na heeft gelaten om andere goede alternatieven serieus te betrekken.'

In coalitie dichtgetimmerd plan?
Het college lijkt de raad opnieuw voor de keuze te willen stellen om vóór het nieuwe çollegeplan te stemmen of de Markt helemaal niet autoluw te maken. Daarmee zet het college de raad met de rug tegen de muur. Bij zorgvuldige planvorming had men echter ook serieus naar andere alternatieven moeten kijken. Ongetwijfeld heeft er na de deceptie van de vorige centrumplannen, over dit plan in de coalitie vooroverleg plaatsgevonden en hebben de partijen waarschijnlijk voor zichzelf bedacht dat dit plan tegen minder maatschappelijke weerstand in de samenleving zou stuiten dan de eerdere parkeerplannen op de vijver en boomgaard.

Dat daarbij de mening en ideeën van heel veel Boxtelaren worden gepasseerd, lijkt hen niet te deren. De SP hoopt dan ook dat organisaties en particulieren die eerder ook andere goede ideeën hadden over het centrum, nu niet bij de pakken neer gaan zitten en hun visie in de komende tijd alsnog naar voren brengen. 'Dat zou besluitvorming ten goede komen en doet recht aan de inbreng van burgers, wat het definitieve centrumplan uiteindelijk ook gaat worden. Hopelijk heeft de coalitie dit plan niet al compleet dichtgetimmerd en staat men ook nog open voor het overwegen van andere, meer duurzame en groene alternatieven', aldus Eric van den Broek.

SP uit forse kritiek op plannen parkeren pastorietuin.
Oppositie kraakt college om handelswijze plannen onderwijshuisvesting.