h

Gemeente schrapt ook eigen bijdrage voor onderhouds- en reparatiekosten van trapliften

22 juni 2012

Gemeente schrapt ook eigen bijdrage voor onderhouds- en reparatiekosten van trapliften

Voor de tweede keer in korte tijd heeft het college van B&W een eigen bijdrageregeling voor Wmo-cliënten moeten intrekken. Eerder werd al besloten om de eigen bijdrage voor de aanschafkosten/restwaarde van trapliften en andere hulpmiddelen (waaronder scootmobielen) te schrappen en per 11 juni is ook de eigen bijdrage voor onderhouds- en reparatiekosten van trapliften ingetrokken. De SP is verheugd over deze maatregel en gaat aanvullende vragen aan het college stellen.

Geldt de maatregel voor alle Wmo-cliënten met trapliften?
De SP heeft de informatie over de nieuwe maatregel uit betrouwbare bron vernomen. Het is echter onduidelijk of die geldt voor alle Wmo-cliënten met trapliften. Er zijn namelijk Wmo-cliënten die een bruikleenovereenkomst met de gemeente afgesloten hebben (publiekrechtelijke bruikleenovereenkomst) en zij die een bruikleenovereenkomst met het bedrijf Welzorg hebben afgesloten (privaatrechtelijke bruikleenovereenkomst). Volgens de regels (jurisprudentie) mag de gemeente een eigen bijdrage vragen voor onderhouds- en reparatiekosten van trapliften aan Wmo-cliënten met een privaatrechtelijke bruikleenovereenkomst. Voor die andere groep kennelijk niet, want een bezwaarmaker werd al in het gelijk gesteld voordat zijn bezwaar behandeld is. De SP-fractie gaat hierover aanvullende vragen aan het college van B&W stellen.

‘Uitvoering Wmo-verordening onzorgvuldig en klantonvriendelijk’
Buiten deze twee intrekkingen van eigen bijdrageregelingen heeft ook de voorlichting over de nieuwe Wmo-verordening tekort geschoten. Eerder al constateerde de SP-fractie dat de gemeente Wmo-cliënten die hun ‘familie-pgb’ verloren hebben zwaar onvoldoende voorgelicht heeft door hen niet te wijzen op een uitzonderingsmogelijkheid waardoor ze geen passend bezwaar hebben kunnen aantekenen. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek velt een hard oordeel: ‘Uit alles blijkt dat de verordening onzorgvuldig en klantonvriendelijk uitgevoerd is en dat er vooraf te weinig onderzoek is geweest. Ik sluit niet uit dat er nog meer mis is met de uitvoering van de verordening. Daarom is het belangrijk dat mensen hun klachten blijven melden op het Wmo-Meldpunt van onze website www.boxtel.sp.nl .Het college heeft als leus: de burger centraal. Kennelijk geldt dat niet voor de kwetsbare burger. ‘

Gemeente informeert Wmo-cliënten onvoldoende bij afschaffing persoonsgebonden budget voor familie bij hulp in het huishouden.

U bent hier