Bodemverontreiniging Breukelsestraat: SP zette eerder al vraagtekens bij gebruik Perchlooretheen (PER)

30 juli 2012

De fractie van de SP maakt zich zorgen om de geconstateerde bodemverontreiniging bij de herinrichting van de Breukelsestraat. Er zijn gechloreerde koolwaterstoffen aangetroffen en de wethouder spreekt van een 'kleine grondwaterverontreiniging', maar in de door de SP opgevraagde milieubeschikking wordt wel degelijk gesproken over een 'ernstige bodemverontreiniging'. Daarbij heeft de SP begin jaren 2000 al eens eerder bij de gemeente aan de bel getrokken over de schadelijke gevolgen van de stof Perchlooretheen (PER). Deze stof werd gebruikt bij de chemische wasserij Blanca, die in het verleden aan de Baroniestraat was gevestigd. De Boxtelse SP-fractie beraadt zich inmiddels op eventuele vervolgstappen.

Destijds trok de SP-fractie bij het gemeentebestuur aan de bel over de kwalijke dampen die het gebruik van PER met zich meebrengt. Een rapport van milieudienst DCMR Rijnmond gaf toen alarmerende berichten over de schadelijke damp van chemische wasserijen in woonwijken. De SP werd hier op gewezen door een anionieme melding uit de buurt rondom de Blanca, waarbij de melder zich zorgen maakte om de gezondheid van omwonenden. Langdurige bloodstelling aan PER kan namelijk leiden tot misselijkheid, hoofdpijn en kan zelfs kankerverwekkend zijn. Eric van den Broek was toen ook al raadslid voor de SP stelde vragen aan het toenmalige gemeentebestuur en sloeg de milieuvergunning erop na. Uit die stukken en antwoorden bleken toen geen afwijikingen.

Ernstige verontreiniging
Het bericht in de media over de nu geconstateerde bodemverontreiniging was voor Van den Broek wel reden om daar al ambtelijke vragen over te stellen: 'We hebben de correspondentie van destijds opgevraagd en we gaan ons eigen archief nog eens raadplegen. Het is wel vreemd dat bewoners nog niet zijn geïnformeerd over de bodemverontreiniging. Dat zou toch normaal zijn. Daarnaast vind ik het vreemd dat de wethouder spreekt van lichte verontreiniging, terwijl in de beschikking gesproken wordt van 'ernstige verontreiniging'. En wij maken ons toch ook zorgen over de volksgezondheid. PER is een vluchtige verbinding, die via de grond en het grondwater in de atmosfeer kan komen. Daar moet je dus voorzichtig mee zijn. We zullen dit eerst zelf eens goed gaan uitzoeken, maar zeker heel kritisch volgen.'

Hieronder de beschikking over de verontreiniging in de Breukelsestraat en informatie over de stof Perchloortheen (PER):

Ontwerpbeschikking Baroniestraat 107.
Artikel over PER: Karakteristieke situatie Chemische wasserij.