Plan Sparrenlaene aangepast na moties SP

25 juni 2008

Plan Sparrenlaene aangepast na moties SP

Het plan om zorgappartementen te bouwen op de plek waar nu de gebouwen van de voormalige Gezondheidsdienst voor Dieren staan, is naar aanleiding van voorstellen van de SP danig aangepast. Maandagavond werden de nieuwe bouwplannen besproken in de Commissie Ruimtelijke Zaken.

In de oorspronkelijke plannen werden 128 zorgappartementen ingetekend in het terrein aan de Molenwijkseweg. De SP was zeer kritisch over deze plannen. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek: 'Het ging om zorgappartementen die niet midden in de wijk zouden worden gerealiseerd. Dat druist in tegen onze visie, die uitgaat van laagdrempelige en bereikbare zorg, midden in de wijk en tussen de mensen. Daarbij dreigde het plan een gigantisch beslag te leggen op ons WMO-budget, omdat het ging om zorgwoningen met een regionale functie.'

De SP diende een aantal moties in om het plan te verbeteren en inmiddels zijn die moties in de nieuwe planvorming meegenomen. Eric van den Broek was daarover te spreken, maar bleef in de commissievergadering kritisch over het proces: 'In de nieuwe plannen is geen sprake meer van zorgwoningen en gaat het om beduidend minder te realiseren woningen. Dat neemt een aantal bedenkingen bij ons weg. Wel zijn de oorspronkelijke plannen dermate gewijzigd dat we ons afvragen of er niet opnieuw een inspraaktraject dient te volgen.' De SP vroeg zich ook af of de bereikbaarheid van Sparrenrijk gewaarborgd bleef.

Sparrenrijk
Het natuurgebied Sparrenrijk was überhaupt een belangrijk punt dat fractievoorzitter Van den Broek naar voren bracht. De voorgestelde bebouwing komt in de buurt van Sparrenrijk. De fractievoorzitter wees het College erop dat elke aantasting van Sparrenrijk onacceptabel is. 'We hebben diverse keren actiegevoerd tegen aantasting van Sparrenrijk en daarom zeg ik nog maar eens: handen af van Sparrenrijk', aldus Eric van den Broek. Diverse andere fracties ondersteunde zijn pleidooi.

Verantwoordelijk Wethouder Van den Oetelaar kwam in zijn beantwoording tegemoet aan de punten van de SP. Er komt een nieuwe inspraakprocedure en Sparrenrijk wordt niet aangetast.

Moties en initiatiefvoorstel aangenomen.
Plan Sparrenlaene leidt tot discussie.