Vragen naar realiteitsgehalte trace Ladonk-Kapelweg

18 september 2008

Vragen naar realiteitsgehalte trace Ladonk-Kapelweg

De Boxtelse SP-fractie heeft dinsdagavond vragen gesteld over het realiteitsgehalte van de plannen voor een ontsluitingsweg Ladonk-Kapelweg. De SP stelde de vragen tijdens de informatiebijeenkomst over het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan (GVVP).

De commissie Ruimtelijke Zaken had een extra vergadering belegd, om geïnformeerd te worden over het GVVP. De bijeenkomst was louter informerend bedoeld en de diverse fracties kregen de gelegenheid tot het stellen van informatieve vragen. De politieke discussie over het verkeer in Boxtel zal vervolgens, na een uitgebreide inspraakprocedure, in december van dit jaar plaatsvinden.

Diverse raadsfracties stelde vragen over een derde aansluiting op de A2, die door het GVVP weer op de politieke agenda is verschenen. Ook SP-fractievoorzitter Eric van den Broek had daar vragen over, maar hij trok dat ook door naar het trace Ladonk-Kapelweg, dat in de plannen opgenomen is. 'Het maatschappelijk belang voor die weg is wel duidelijk, namelijk de jarenlange wens om buurtschap Kalksheuvel nu eindelijk eens verkeersluw te maken. Maar de weg is ingetekend in kwetsbaar gebied, waar ook bovenliggende wetgeving van toepassing is waar Boxtel niets over te vertellen heeft', aldus Eric van den Broek.

Wethouder Ger van den Oetelaar gaf aan dat Boxtel 'van heel goede huize' zal moeten komen om het trace gerealiseerd te krijgen en zegde toe zich daar volledig voor in te zullen zetten.

De SP-fractie vroeg in haar vraagstelling ook aandacht voor openbaar vervoer en het systeem van buurtbussen en vroeg zich af of Boxtel niet harder bij Prorail aan de bel moet trekken voor het feit dat de dubbele spoorwegovergang in de nabije toekomst 50 minuten per uur dicht zal zitten. Fractievoorzitter Van den Broek daarover: 'Prorail zadelt ons op met een fiks probleem, dat zijn invloed heeft op veel Boxtelse verkeersstromen. Prorail mag wat ons betreft dus flink meebetalen aan de oplossingen voor de problemen die daarmee veroorzaakt worden.'

Verkeershouder Wim van Erp was dat helemaal met de SP-fractie eens en gaf aan Prorail verantwoordelijk te zullen stellen en alle subsidiemogelijkheden te zullen onderzoeken.

Bewoners uit Van Hornstraat en Ridder van Cuijkstraat zijn verkeersoverlast zat.
Vrachtwagenverbod Kalksheuvel oplossing verkeersproblemen.