SP wil aanpak oneffen stoepen Zandvliet, Van der Voortweg en Speelmanstraat

1 december 2008

SP wil aanpak oneffen stoepen Zandvliet, Van der Voortweg en Speelmanstraat

Onlangs werd door de gemeenteraad een half miljoen euro uitgetrokken voor het opknappen van stoepen, fiets- en wandelpaden. Per brief heeft de SP-fractie aan het college van B&W gevraagd om daarin ook de stoepen mee te nemen van de straten Zandvliet, Van der Voortweg en Speelmanstraat, omdat in de praktijk gebleken is dat daar gevaarlijke situaties voorgekomen zijn.

Zandvliet

Tweemaal pols gebroken
Een paar maanden geleden heeft de SP een enquête gehouden in de wijk Breukelen. Met name uit de straat Zandvliet kwamen meerdere meldingen van overlast van oneffenheden in de stoep, veroorzaakt door boomwortels. De wortels groeien ook bij mensen in de tuinen en onder het straatwerk. Mensen die slecht ter been zijn, breken hier hun nek, aldus een reactie van een bewoner. In dezelfde enquête liet een oudere mevrouw uit de Van Rijckevorselstraat weten dat zij in een periode van anderhalf jaar tweemaal haar pols heeft gebroken, de ene keer de linker- en de andere keer de rechterpols. Dat gebeurde door oneffen stoepen in de Van der Voortweg en Speelmanstraat.

WMO-cliëntendagen
Op de WMO-cliëntendagen van dit jaar was de meeste gehoorde klacht de slechte onderhoudstoestand van veel stoepen en paden. In de gemeenteraad is bij de begrotingsbehandeling een motie van de coalitiepartijen aangenomen om 250.000 euro uit te trekken voor het opknappen van stoepen, wandel- en fietspaden. Het college heeft daar vanuit het budget sociale zaken eenzelfde bedrag bijgedaan, zodat in totaal een half miljoen beschikbaar is om een echte inhaalslag mogelijk te maken.

Half miljoen voor aanpak stoepen, fiets- en voetpaden.
Wmo-cliëntdagen groot succes.