Eindelijk een oplossing voor Velder

20 juni 2009

Eindelijk een oplossing voor Velder

Na jarenlang discussiëren over Landgoed Velder is zaterdag 13 juni brede overeenstemming bereikt over de toekomstige exploitatie van het Liempdse landgoed Velder. Achter de schermen is de voorbije maanden hard gewerkt om uit de impasse te geraken.

Evenementen kunnen doorgang blijven vinden en de familie Van Boeckel mag als eigenaar net als de voorbije 150 jaar het landgoed naar eigen inzicht beheren zonder dat ze daarvoor inzage in de boeken hoeft te geven. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de versterking van natuur en cultuurhistorie.

Nadat zaterdag al een convenant werd ondertekend door de landgoedeigenaren, de gemeente Boxtel, de Natuurwerkgroep Liempde, de Brabantse Milieu Federatie en de actiegroep Helder over Velder, zetten de partijen dinsdag op het evenemententerrein een handtekening onder de brief aan Raad van State om de zitting die komende maandag op de rol stond te annuleren. 'Dit convenant kent louter winnaars', juichten alle belanghebbenden in koor.

De Boxtelse SP-fractie is verguld met het resultaat. 'Nog geen enkel college heeft in de afgelopen veertien jaar de impasse kunnen doorbreken en alle partijen op één lijn kunnen krijgen. Complimenten aan alle ondertekenaars van het convenant en een speciaal compliment aan wethouder Ger van den Oetelaar voor zijn inzet. Deze kwestie is in het verleden immers ook nog wel eens op de man gespeeld. We zijn blij voor alle belanghebbenden, maar met name voor alle mensen die van de mooie omgeving van Velder genieten, blij met deze uitkomst', aldus SP-fractievoorzitter Eric van den Broek.

Weblog Ger Wouters: Convenant 'Velder'.
Opstelling Balans laakbaar.
Gemeenteraad stelt bestemmingsplan Velder vast.