Boxtelse SP-fractie teleurgesteld over aanpak bestemmingsplan ODC

20 oktober 2009

Boxtelse SP-fractie teleurgesteld over aanpak bestemmingsplan ODC

De SP heeft zich vanavond in de begrotingsbehandeling teleurgesteld getoond in de wijze waarop in het afgelopen jaar het bestemmingsplan Renbaan, om procedurele gronden door de Raad van State van tafel is geveegd. De SP riep op om in het vervolg meer zorgvuldigheid te betrachten in de besluitvorming rondom bestemmingsplannen.

Vanavond is in de Boxtelse Gemeenteraad de laatste begroting uit deze bestuursperiode besproken. Voor de SP was dit een moment om nog eens terug te kijken over de afgelopen vier jaar. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek vertelde dat er in de afgelopen bestuursperiode veel werk verzet is: ' Terugkijkend op de afgelopen drie jaar kunnen we vaststellen dat er veel belangrijke besluiten zijn genomen en dat er veel nieuw beleid wordt vormgegeven. Met name op sociaal gebied en daar zijn wij uiteraard heel tevreden mee. In de aankomende verkiezingen zal onze inzet met name onze inzet zijn om het sociale gezicht te behouden.'

Kritiek
De SP-fractie was in haar bijdrage ook zeer kritisch. Eric van den Broek laakte in zijn bijdrage de tot stand koming van bestemmingsplannen en riep het College op hier zorgvuldiger mee om te springen en bewoners meer te betrekken. Tevens was hij kritisch over de gevolgde aanpak van probleemjongeren en vroeg het College om concrete resultaten.

3 moties
De SP ging akkoord met de begroting, die overigens vanwege de aankomende verkiezingen beleidsarm is en dus weinig nieuw beleid in de plannen laat zien. Wel vroeg de SP in drie moties aandacht voor het minima-beleid (kwijtschelding waterschapsbelasting), plan van aanpak probleemjongeren en een project op gebied van participatie, inburgering en toeleiding naar werk.

Motie kwijtschelding waterschapsbelasting.
Motie plan van aanpak probleemjongeren.
Motie project participatie, inburgering en toeleiding naar werk.

College kiest voor Essche Heike als nieuwe onderkomen ODC.
SP stelt concrete projecten op gebied van inburgering, taal en participatie voor.