SP stelt concrete projecten op gebied van inburgering, taal en participatie voor

3 oktober 2009

Woensdag-avond heeft de Boxtelse SP-fractie in de commissie Bestuurlijke Zaken, de gemeente opgeroepen een convenant af te sluiten met het Boxtelse bedrijfsleven. Het convenant moet prestatie-afspraken bevatten op gebied van participatie, toeleiding naar werk, inburgering en taalonderwijs. De SP verwees naar een soortgelijk initiatief dat onlangs in de gemeente Tilburg is genoemen.

In de afgelopen bestuursperiode heeft de SP al diverse malen voorgesteld om als gemeente actief samenwerkingsverbanden met bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld te bereiken. Één van die initiatieven was de motie die de SP heeft voorgesteld, voor een gerichte aanpak tegen laaggeletterdheid.

Woensdag besprak de commissie Bestuurlijke Zaken de begroting, waarbij SP-fractievoorzitter Eric van den Broek een nieuw initiatief lanceerde: 'Wij stellen voor dat de gemeente het initiatief neemt, om samen met bedrijven en maatschappelijke organisaties actief participatie, het deelnemen aan inburgeringscursussen en de toeleiding naar werk stimuleren. Dat zou kunnen in de vorm van een convenant, met prestatie-afspraken. Er zou sprake kunnen zijn van een co-financiering. De gemeente heeft gelden geoormerkt voor inburgering, reïntegratie en participatie en bedrijven hebben vaak een opleidingsbudget en subsidiemogelijkheden vanuit O&O-fondsen. Een duidelijke win-win-situatie dus.

Van den Broek refereerde aan een soortgelijk initiatief in Tilburg, waar hij vanuit zijn werkgever CSU een samenwerking met de gemeente heeft bereikt.

Burgemeester Van Beers toonde zich geïnteresseerd in de ideeën en heeft toegezegd het Tilburgse project, met wethouder Van Aert (arbeidsmarktbeleid) te zullen bestuderen.

Convenant gemeente Tilburg en CSU: Samenwerking ten behoeve van inburgering en participatie.

Inloopklas Taal voor laaggeletterden start op 10 september.