WSD-taalgids voor laaggeletterden

21 december 2009

WSD-taalgids voor laaggeletterden

De WSD heeft onlangs een digitale taalgids gepresenteerd die de taalachterstand bij werknemers kleiner moet maken. Dat initiatief sluit goed aan bij de SP-motie om in Boxtel laaggeletterdheid terug te dringen.

Taalgids in februari 2010 online
Taalproblemen komen veel voor bij bedrijven die actief zijn op het gebied van de sociale werkvoorziening. Via de digitale taalgids wordt daar vanaf februari van het volgend jaar op een moderne manier op ingespeeld. In hun eigen tijd en eigen tempo kunnen werknemers meedoen om hun achterstand te verkleinen. WSD organiseert volgend jaar meer opleidingen voor haar medewerkers om taalachterstanden te verkleinen. In samenwerking met gemeenten en enkele onderwijsinstellingen worden de opleidingen NT1 en NT2 aangeboden voor medewerkers met respectievelijk een Nederlandse een niet-Nederlandse afkomst.

SP-motie om laaggeletterdheid terug te dringen
Een paar maanden geleden werd een SP-motie om laaggeletterdheid terug te dringen unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Het gaat in Boxtel om zo'n 3000 personen die moeite hebben met lezen en schrijven. Op grond van de motie werd in de week van de alfabetisering gestart met een inloopklas voor laaggeletterden. De gemeente is, samen met het bedrijfsleven en instellingen, bezig om een breed Plan van Aanpak te maken om laaggeletterdheid terug te dringen. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek:'Het is prima dat de WSD daar op vooruit loopt, want hoe sneller hoe beter. Ik hoop dat het initiatief van de WSD ook andere bedrijven zal overhalen om met het Plan van Aanpak mee te doen.' In zijn functie als directeur Personeel&Organisatie van CSU is Van den Broek ook op landelijk niveau actief met het terugdringen van laaggeletterdheid.

SP stelt concrete projecten op gebied van inburgering, taal en participatie voor.
Inloopklas Taal voor laaggeletterden start op 10 september.