SP-enquête: overlast op Hoogheem aanpakken

17 februari 2010

SP-enquête: overlast op Hoogheem aanpakken

Uit een enquête van de SP Hulpdienst op de Hoogheemflats blijkt dat bijna de helft van de bewoners vindt dat er sprake is van flink wat overlast (vandalisme, geluidsoverlast, criminaliteit, drugsoverlast). De overlast komt vooral voor in de middelste flats 3, 4 en 5. Bewoners vinden dat daar iets aan gedaan moet worden.

In totaal hebben 133 bewoners, ongeveer gelijk verdeeld over de zeven flats, een enquêteformulier ingevuld. Dat is een respons van 27%. Er is tevredenheid over de voorzieningen, maar ontevredenheid over een aantal andere zaken.

Tevredenheid
Er is grote tevredenheid over het niveau van de algemene voorzieningen (95%) en speelvoorzieningen (69%). Een meerderheid van 59% is van mening dat Hoogheem verkeersveilig is, 32% vindt van niet. Iets meer dan de helft (51%) vindt dat er voldoende parkeerplaatsen zijn, 31% spreekt van een tekort. Bijna 80% van de ondervraagden is van mening dat de gemeenschappelijke ruimten door Sint Joseph voldoende onderhouden worden.

Ontevredenheid
Buiten de overlast is er ook onvrede over de slechte trottoirs. Vooral ouderen, mensen met een rollator, zij die slecht zien en slecht ter been zijn hebben daar veel last van. Een andere klacht betreft tochtproblemen van ramen en deuren aan de galerijkant van de woningen. Een veel geuite ergernis is verder dat het bij de fietsenstallingen regelmatig een rommeltje is. Er zijn onvoldoende plaatsen en ook de veiligheid moet beter, aldus bewoners. Tot slot vraagt een aantal bewoners zich af hoe het komt dat de huren van de Hoogheemflats even hoog zijn als die van eengezinswoningen.

Overlast
Met betrekking tot de ervaren overlast is er een opmerkelijk verschil tussen de flatblokken 1, 2, 6 en 7 (buitenste flats) en de middelste flats 3, 4 en 5. In de eerstgenoemde flats wordt de minste overlast ervaren (37%) en in de middelste flats vindt 60% dat er sprake is van flinke overlast. Volgens een aantal van deze flatbewoners zijn de problemen en de overlast te wijten aan de eenzijdige bewonerssamenstelling van de middelste flats.

Rapportcijfers
Bewoners geven de volgende rapportcijfers:

• leefbaarheid Hoogheem : 6,4
  • Sint Joseph : 6,9
  • leefbaarheid Boxtel : 6,7
  • dienstverlening gemeente : 6,5
  • college van B&W : 6,0
  • gemeenteraad : 5,7

Wat gaat SP met het rapport doen?
SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zal het rapport binnenkort overhandigen aan de wijkwethouder, Sint Joseph en Huurdersvereniging Hoogheem. In een bijgaande brief zal de SP de betrokken partijen vragen om de volgende zaken te realiseren om de leefbaarheid van Hoogheem te verbeteren:

1. Plan van aanpak om overlast terug te dringen.
  2. Een ander toewijzingsbeleid voor de flats 3, 4 en 5.
  3. Opknappen van slechte trottoirs.
  4. Sint Joseph moet via groot onderhoud de tochtklachten aan de galerijkant verhelpen.
  5. Capaciteit en veiligheid van de fietsenstallingen dienen vergroot te worden.
  6. Onderzocht dient te worden waarom de Hoogheem-huren even hoog zijn als die van eengezinswoningen.

Rapport enquête Hoogheem Januari 2010.

Eric van den Broek overhandigt rapport buurtenquête Stationsbuurt aan wethouder.
SP houdt buurtenquête op Hoogheem.