Bezuinigingen WMO inzichtelijk maken

27 juni 2011

Bezuinigingen WMO inzichtelijk maken

De SP heeft er in het debat over de eerste bestuursrapportage bij het college op aangedrongen om de door hun aangekondigde bezuinigingen concreet te maken in de begrotingsbehandeling die na de zomer plaats gaat vinden. De coalitiepartijen gebruiken mooie woorden over het in stand houden van de WMO, maar hebben reeds ingestemd met bezuinigingsscenario’s.

Vorige week werd in de commissievergaderingen gesproken over de toekomst van de WMO. In de commissie maatschappelijke zaken bleek al dat partijen als Combinatie 95 en PvdA/Groenlinks, zonder meer akkoord gaan met toekomstscenario’s waarin forse bezuinigingen oop de WMO versleuteld zitten. Zo gingen Combinatie 95 en PvdA/Groenlinks al akkoord met een scenario waarin het ter beschikking stellen van algemeen gebruikelijke voorzieningen geschrapt worden.

‘Onbegrijpelijk’ zo zegt raadslid Eric van den Broek, ‘partijen als Combinatie 95 roepen op hun eigen website om het hardst dat ze het opnemen voor kwetsbare groepen, die afhankelijk zijn van de WMO en gaan vervolgens bij voorbaat akkoord met forse bezuinigingen op voorzieningen. Van een partij als Balans had je zo’n opstelling en gedraai wel kunnen verwachten, maar niet van partijen die altijd al de mond vol hebben gehad van het sociale gezicht van Boxtel.’

Het steekt de SP ook dat het college wel al praat over bezuinigingsscenario’s, maar nog helemaal geen zicht heeft op de kosten en kostenontwikkeling binnen de WMO. Zo kon wethouder Van den Langenberg naar aanleiding van de bestuursrapportage geen volledige analyse geven over de kostenstijgingen in de huishoudelijke hulp. ‘Wel praten over het bezuinigen op kwetsbare groepen, maar geen inzicht hebben in de daadwerkelijke cijfers, dat is erg zorgelijk’, aldus Eric van den Broek afgelopen woensdag in de commissie bestuurlijke zaken.

Oproep WMO-cliënten: niet bezuinigen op WMO en de PGB’s.
Voorzieningen WMO moeten op peil worden gehouden.