Voorzieningen WMO moeten op peil worden gehouden

21 juni 2011

Voorzieningen WMO moeten op peil worden gehouden

Gisteren vergaderde de commissie maatschappelijke zaken over de toekomst van de WMO. De commissie werd vier scenario’s voorgelegd, die beschrijven hoe het voorzieningenniveau eruit zou kunnen zien. De voorgelegde scenario’s varieerde van een scenario waarin alles hetzelfde blijft, tot een scenario dat het voorzieningenniveau erg wordt uitgekleed. De keuze van de SP is helder: de gemeente mag niet beknibbelen op het voorzieningenniveau. Daar waar zaken beter kunnen is dat prima, maar het uitgangspunt zou moeten zijn het behoud van het sociale gezicht van Boxtel en dus niet interen op de WMO.

De SP vreest dat de discussie over het voorzieningenniveau teveel is ingegeven door bezuinigingsoverwegingen. De gemeentes moeten naar de toekomst toe immers meer taken uitvoeren en krijgt daarvoor minder geld van de landelijke overheid. Door de landelijke overheid wordt dit project De Kanteling genoemd. Door de maatschappij anders in te richten en door een groter beroep te doen op de omgeving van cliënten, zouden er kosten bespaard kunnen worden.

‘Intussen wordt het voorzieningenniveau echter uitgekleed en worden er vooral financiële drempels opgeworpen’, aldus SP-fractievoorzitter Eric van den Broek in de discussie. ‘Dat heeft niets met zelfredzaamheid of het nemen van eigen verantwoordelijkheid te maken.’

De SP pleitte in de discussie voor het in stand houden van het voorzieningenniveau en kondigde aan zich daar in de komende tijd vooral voor te zullen inzetten. Te beginnen bij de discussie over de aankomende begroting als naar alle waarschijnlijkheid de eerste bezuinigingen ingeboekt zullen worden.

Grote zorgen SP over sociale gezicht in Boxtel.
SP dient zes moties en één amendement in bij begrotingsbehandeling.