Reactie wethouder Van der Zanden parkeerplan Tielen bevat onjuiste informatie

10 februari 2012

Reactie wethouder Van der Zanden parkeerplan Tielen bevat onjuiste informatie

Deze week presenteerde de SP samen met centrumondernemer Steven van Groeningen een parkeeralternatief voor de centrumplannen van de gemeente. De plannen van de SP gaan uit van het realiseren van parkeerplaatsen op de terreinen Tielen en Van Groeningen achter de Stationsstraat. Wethouder Van der Zanden schoot deze reële alternatieven direct al af door onterecht te verwijzen naar de scores uit een locatie-onderzoek door de gemeente. De reactie van de wethouder bevat echter onjuistheden, omdat de gemeente zelf ook al heeft erkend dat er fouten zijn gemaakt in haar eigen onderzoek.

De SP en Van Groeningen vinden dat het terrein Tielen/Van Groeningen een reëel en snel haalbaar parkeeralternatief biedt en daarbij een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van het winkelgebied Stationsstraat/Zwaansche Brug. In de Stationsstraat groeit de leegstand, er staan nu al 10 winkelpanden leeg.

Foutieve informatie
In een eerste reactie in Brabants Dagblad reageerde Van der Zanden al meteen afwijzend op de plannen van de SP, door te stellen dat de terreinen Tielen en Van Groeningen slecht uit het gemeentelijke onderzoek naar parkeerlocaties komen. Onder andere vanwege het gegeven dat ze geen eigendom van de gemeente zijn en, een ander criterium, dat ze niet binnen 2 jaar gerealiseerd kunnen worden.

Die stelling berust op feitelijke onjuistheden. Dat het terrein Tielen niet in het bezit is van de gemeente zou zijn is onjuist, want het terrein is wel eigendom van de gemeente. Dat is dus ook binnen 2 jaar te realiseren en zou dus een veel hogere score moeten krijgen. Dat is ook erkend door Van der Zanden, blijkens een passage uit het verslag van de informatieavond.

Het terrein van Van Groeningen is nu inderdaad geen eigendom van de gemeente, maar ondernemer Steven van Groeningen wil het terrein verkopen aan de gemeente, waardoor het ook binnen 2 jaar tot parkeerterrein ontwikkeld kan worden. Dus ook de beoordeling van dit terrein zou alleen daarom al hoger moeten uitvallen.

Toplocatie
Daarbij zijn er grote vraagtekens te plaatsen bij het gekozen afstandscriterium Daarbij wordt uitgegaan van een maximale afstand van 200 meter tot de Kruisstraat. Met dat criterium wordt in ieder geval voorbij gegaan aan de belangen van de ondernemers van het winkelgebied Stationsstraat. Dat is de reden dat de SP ook voorstelt om het afstandscriterium in de beoordeling te wijzigen. Als de gemeente niet de Markt of de Kruisstraat als meetpunt neemt, maar bijvoorbeeld de Rechterstraat of de Zwaansche brug, dan is het terrein Tielen/Van Groeningen een toplocatie die ook nog eens dicht bij de Markt ligt en relatief goedkoop te ontwikkelen is. En dan hoeven ook de vijver en de oude boomgaard niet opgeofferd te worden.

Geen bouwplannen op Tielen
In Brabants Centrum was nog terug te lezen dat zowel wijkwethouder Anton van Aert als verkeerswethouder Wim van der Zanden gezegd zouden hebben dat ‘voor het terrein een bouwplan voor dertig woningen wordt ontwikkeld door Bouwfonds.’ Ook dat is niet juist. Voor het terrein Pantarhei liggen er plannen om 30 woningen te bouwen, maar dat geldt niet voor het naastgelegen terrein Tielen.

Een klein gedeelte van het terrein Tielen wordt bestemd voor enkele extra parkeerplekken voor bezoekers voor de te bouwen woningen op Pantarhei en een kleine compensatie voor de in het verleden weggevallen parkeerplaatsen van het terrein oude brandweerkazerne. Zo heeft een medewerker van Bouwfonds deze week in een telefonisch onderhoud aan fractievoorzitter Van den Broek laten weten.

‘Het terrein Tielen ligt nu braak en wordt deels al gebruikt voor parkeren. Eigenlijk zou het een logische stap zijn om dat gebied naar de toekomst te gaan bestemmen als parkeerterrein’, aldus Eric van den Broek in een reactie op de berichtgeving.

Stuk verslag van informatieavond over terrein Tielen.

SP lanceert voorstellen tegen leegstand winkelgebied Stationsstraat, in combinatie met voorstellen parkeren centrum.