SP lanceert voorstellen tegen leegstand winkelgebied Stationsstraat, in combinatie met voorstellen parkeren centrum

7 februari 2012

De SP-fractie uit de Boxtelse gemeenteraad heeft vandaag plannen gepresenteerd om het winkelgebied in de Stationsstraat aantrekkelijker te maken en tegelijkertijd een deel van de parkeerproblemen in het centrum op te lossen. De fractie stelt voor om te onderzoeken of de terreinen Tielen en Van Groeningen achter de Stationsstraat bestemd kunnen worden voor parkeren, zodat het totale winkelgebied ter hoogte van de Stationsstraat/Zwaansche brug aantrekkelijker wordt gemaakt. ‘De leegstand in de Stationsstraat moet teruggedrongen worden’, zegt SP’er Eric van den Broek in een toelichting op de plannen.

De SP-fractie heeft zich de afgelopen tijd erg ingezet voor het aantrekkelijker maken voor het centrum. Speerpunten voor de SP zijn het aandacht besteden aan cultuurhistorie, versterken cultuurhistorische as, het benutten van de sterke punten van het gebied vijver/oude boomgaard, stimuleren voetgangers- en fietsverkeer, het autoluw maken van het centrum, het zoeken naar parkeeralternatieven aan de randen van het centrum en het aantrekkelijker maken van de toegang tot het centrum vanaf de Stationsstraat. ‘In dat laatste gebied moet de leegstand echt snel opgelost gaan worden’, aldus fractievoorzitter Eric van den Broek, ‘dat is bij heel veel mensen en winkeliers een doorn in het oog.’

De SP lanceerde vandaag belangrijke plannen om het parkeerprobleem in het centrum te verkleinen en de omgeving Stationsstraat/Zwaansche brug beter bereikbaar en aantrekkelijker te maken. De afgelopen tijd is naarstig overleg gepleegd met centrumondernemer Van Groeningen die bereid is op zijn perceel een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van de Stationsstraat. De SP stelt daartoe voor om op de terreinen Tielen en Van Groeningen parkeerplaatsen te realiseren, zodat de omgeving Stationsstraat dan tevens goed bereikbaar is.

De plannen sluiten uitstekend aan bij de recentelijk door het college gepresenteerde centrumplannen, waarvan de SP in ieder geval wil dat de gemeentevijver niet gedempt gaat worden ten faveure van een parkeerplaats. Het college van B&W heeft die optie vorige maand nu al voor de derde keer op de ontwikkelingstafel neergelegd en is van plan om in maart met voorstellen naar de gemeenteraad te komen.

Brief aan College van B&W met vragen en plannen over parkeerplannen centrum en ontwikkeling Stationsstraat.

Eigenwijs college wil toch vijver dempen voor parkeerplaats.