SP hekelt gang van zaken rond onafhankelijk onderzoek schaliegas

3 februari 2012

SP hekelt gang van zaken rond onafhankelijk onderzoek schaliegas

De SP-fractie in Boxtel is niet te spreken over de gang van zaken bij het onderzoek naaf de schadelijke gevolgen van schaliegaswinning, zoals het ministerie van Economische zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I) dat heeft toegezegd. In het kader organiseert het ministerie in Boxtel een tweetal besloten bijeenkomsten, waarin aan het Boxtelse college en belangenpartijen gevraagd worden om mee te denken over de vragen die in het onderzoek gesteld moeten worden. De SP vraagt zich af waarom de bijeenkomsten besloten moeten zijn en is verbolgen over het feit dat de gemeenteraad niet voor de bijeenkomsten uitgenodigd is. Daarnaast vindt de SP dat het Boxtelse college van B&W de raadsleden niet heeft geïnformeerd en er voor gezorgd heeft dat de raad in Boxtel haar inbreng kan hebben.

Bij een onderwerp dat zoveel maatschappelijke discussie losmaakt had het op de weg van het college gelegen om proactief te communiceren met de gemeenteraad en om raadsleden te betrekken bij hetgeen door Boxtel richting het ministerie ingebracht gaat worden. ‘Waarom vraagt het college zelf niet aan fracties om mee te denken. Wij vinden dat het belang van schaliegaswinning in Boxtel zo groot is dat het college de raad direct had moeten informeren over deze bijeenkomsten. Nu hebben we dit uit de krant moeten lezen. Kennelijk heeft het college niets geleerd van de eerdere onvrede op het gebied van inspraak’, aldus fractievoorzitter Eric van den Broek.

De SP heeft vandaag een brandbrief naar het college gestuurd, waarin zij vraagt alsnog betrokken te worden bij de bijeenkomsten. Daarnaast vraagt de SP naar de inbreng vanuit het college en verzoekt de fractie of het college naar het ministerie duidelijk wil communiceren dat een overgrote meerderheid van de Boxtelaren geen schaliegasboringen wil.

Brief aan College van B&W met vragen over besloten bijeenkomsten onderzoek schaliegas.

SP roept op tot schaliegasvrij Boxtel.