SP stelt kritische vragen over nieuwe verordening WMO

6 maart 2012

SP stelt kritische vragen over nieuwe verordening WMO

De Boxtelse SP-fractie heeft deze kritische vragen gesteld over de nieuwe WMO-verordening. Enkele weken geleden opende de SP een meldpunt WMO, waar cliënten klachten en opmerkingen over de WMO kwijt kunnen. Inmiddels heeft de SP flink wat reacties binnen. Omdat reacties tot nu toe vooral gaan over de manier van informeren over wijzigingen vanuit de gemeente, over onterechte eigen bijdragen en over onduidelijkheid in de verordening, heeft de SP bij het college aan de bel getrokken met de bedoeling dat vooral de informatievoorziening eventueel bijgesteld kan worden. Daarnaast wil de SP over bepaalde gevallen duidelijkheid over hoe het nu precies zit bij de toepassing van de verordening.

Uit de reacties blijkt dat mensen zich erg storen aan de toon die de gemeente zet in haar communicatie. De gemeente stelt dat ‘je van familie mag verwachten dat zij zich voor u inzetten’ en ‘in principe is het niet meer toegestaan om PGB hulp van familie in te kopen’, omdat de familie ‘onderdeel uitmaakt van het sociaal netwerk van de aanvrager. Daarvan verwacht de gemeente ‘dat zij zich kosteloos inzetten voor elkaar’.

Goede zaak
Fractievoorzitter Eric van den Broek laat weten het een goede zaak te vinden dat familie zich inzet voor elkaar, maar plaatst daarbij ook belangrijke kanttekeningen: ‘Een aantal mensen laat ons weten dat dit helemaal niet zo vanzelfsprekend is als de gemeente doet voorkomen. Vooral kwetsbare groepen worden zo onnodig onder druk gezet met betrekking tot de heronderzoeken die plaats gaan vinden. Wij vinden dat hier een andere toon aangeslagen had moeten worden.’

De SP stelt in de brief daarnaast inhoudelijke vragen over de eigen bijdrage regeling en de bezwaarprocedure. Het meldpunt van de SP zal de komende maanden open blijven. De SP heeft ook de WMO-adviesraad op de hoogte gesteld van de eerste resultaten van het meldpunt en de vragen die daarover zijn gesteld aan het college van B&W.

Brief met vragen aan het College van B&W over toepassing WMO.

Boxtels meldpunt WMO op stoom.