Boxtels college stelt zich boven de wet

14 januari 2013

Boxtels college stelt zich boven de wet

Vorige week werd in de commissie maatschappelijke zaken op verzoek van de SP gediscussieerd over de invoer van de nieuwe WMO-verordening, die per 1 januari van 2012 is ingevoerd. Voor veel kwetsbare groepen heeft deze nieuwe WMO-verordening ingrijpende consequenties. Het college weigert echter de wettelijk verplichte evaluatie aan de gemeenteraad uit te voeren. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek was niet te spreken over het college en stelde dat zij zich hiermee 'boven de wet plaatsen'.

Het college presenteerde in december een povere notitie met daarin de stand van zaken tot nu toe, voor wat betreft de invoer van de nieuwe WMO-regels. 'Deze notitie stond nota bene als stuk ter info op de agenda', aldus Eric van den Broek.

Wettelijk verplichte evaluatie
Mede op basis van het rapport naar aanleiding van het meldpunt WMO van de SP 'Uitvoering WMO onder de maat', de wet en de verordening, eiste de SP een evaluatie. Eric van den Broek daarover: 'De wet schrijft een evaluatie voor en in Boxtel is dat geregeld in artikel 31 van de verordening. De evaluatie is bedoeld om beleid eventueel bij te kunnen stellen, mede op basis van gegevensoverzichten die de gemeente op moet stellen.'

Belachelijk
Verantwoordelijk wethouder De Man bleef echter volharden de evaluatie niet te hoeven uitvoeren, dat wil de wethouder pas doen in 2015. 'Veel te laat natuurlijk. Dit is een klap in het gezicht van clienten. Aan kwetsbare mensen wordt gevraagd de verordening strikt na te leven, maar het dagelijks bestuur van de gemeente hoeft dat zelf niet. Belachelijk!', moppert Eric van den Broek over de gang van zaken.

De SP laat het er niet bij zitten en zint op het nemen van juridische stappen.

Ingezonden brief: Gemeentebestuur moet Wmo jaarlijks evalueren.
SP eist wettelijk verplichte evaluatie WMO.