SP vordert bij college informatie over aanbesteding De Braken

15 januari 2013

SP vordert bij college informatie over aanbesteding De Braken

De Boxtelse SP-fractie heeft bij het college een vordering neergelegd om raadsleden inzage te geven in alle stukken over de aanbesteding van De Braken. Die aanbesteding geeft nu al weken bij veel sporters, verenigingen en de politiek veel commotie. De SP beroept zich bij haar vordering op artikel 169 van de Gemeentewet, die in de wet de informatievoorziening aan raadsleden regelt.

In de laatste gemeenteraad vond over deze kwestie nog een stevige discussie plaats en vorige week donderdag laaide diezelfde discussie weer op tijdens een door de sportverenigingen georganiseerde informatieavond in De Braken.

De sportverenigingen hebben zelf inmiddels ook onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om geen gebruik meer te maken van De Braken en eventueel uit te wijken naar twee andere zalen in Boxtel. De sportverenigingen zijn duidelijk in hun conclusie: zij vinden dat er onvoldoende mogelijkheden zijn in het gebruik van de andere twee hallen (sporthal Pius X in Liempde en sporthal De Dommel). Vorige week presenteerde de sportverenigingen hun bevindingen aan de gemeenteraadsfracties.

Eric van den Broek van de SP over de actie: 'Onze fractie heeft daarbij contact gehad met één van de partijen waarmee de gemeente in de eerste aanbestedingsronde gesproken heeft en zij gaven aan een aanbieding te hebben neergelegd, waarin de maatschappelijke invulling, dus het huidige gebruik van sportverenigingen, als uitgangspunt is genomen. Dat hebben we in de laatste raadsvergadering ook in een motie verwerkt, waarbij we hebben gevraagd alle relevante informatie in te kunnen zien. Vooralsnog weigert het college dat, terwijl op basis van die stukken is besloten de aanbestedingsvoorwaarden te wijzigen. Die stukken moeten voor raadsleden dus boven tafel.'

In maart komt de toekomst van De Braken in de gemeenteraad.

Opmerkingen sportverenigingen over onderzoeksgegevens gemeente Boxtel over De Braken.

Brief aan college van B&W betreft vordering ter inzage leggen van informatie De Braken.

Wethouder verdraait discussie De Braken en gaat buiten zijn boekje.