SP stelt verkeersbesluit wijk Oost ter discussie

5 maart 2013

SP stelt verkeersbesluit wijk Oost ter discussie

In een op 11 februari 2013 gepubliceerd verkeersbesluit heeft het Boxtelse college van B&W eenzijdig de bestemming van de Hendrik Verheeslaan, het gedeelte tussen de Brederodeweg en Dr. de Brouwerlaan, gewijzigd van wijktoegangsweg naar woonstraat. Hierdoor wordt deze weg een 30-kilometerzone. De bestemming van wegen is ook van belang voor zaken als inrichting en bebording. Het college wijkt met dit besluit eenzijdig af van het door de raad vastgestelde gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP).

Afwijkingen GVVP
In het GVVP zijn de volgende wijktoegangswegen benoemd: Schijndelseweg, Europalaan, Robert Schumanlaan, (westelijke) Hobbendonkseweg en (westelijke) Hendrik Verheeslaan. Volgens het GVVP kennen deze toegangswegen in principe een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur en moet iedere individueel kruispunt als voorrangkruising uitgevoerd worden. Dat is lang niet het
geval bij genoemde wijktoegangswegen, maar dat zou volgens het GVVP nog wel moeten gebeuren. De bebording op ondergeschikte zijwegen zou daaraan aangepast dienen te worden.

B&W reppen in het verkeersbesluit met geen woord over voorrangaanpassingen van de T-kruisingen op bovengenoemde wegen. Uitsluitend wordt verwezen naar het plaatsen van borden
met snelheidsbeperking tot 30 kilometer. Dit wijkt dus ook af van het GVVP.

Frustreren inspraak in Oost
De SP-fractie is van oordeel dat het college niet zomaar eenzijdig het GVVP-beleid kan veranderen. ‘De raad heeft het GVVP vastgesteld en alleen de raad kan beleidswijzigingen
aanbrengen, gehoord de commissie ruimtelijke zaken. Bovendien mogen burgers er op rekenen dat het gemeentebestuur de plannen uitvoert zoals vermeld in het GVVP. Dat heeft alles te maken
met betrouwbaar bestuur. Deze gang van zaken kan de inspraak met betrekking tot de knippen in Oost danig frustreren’, aldus SP-fractievoorzitter Eric van den Broek in een brief aan het college.

Verkeersbesluit intrekken
Omdat het verkeersbesluit in strijd is met het GVVP, verzoekt de SP-fractie aan het college dit verkeersbesluit in te trekken en met een verkeersbesluit te komen overeenkomstig het GVVP. De SP heeft inmiddels ook vragen gesteld over de beweegredenen van B&W om dit verkeersbesluit zo te presenteren.

Brief aan College van B&W over verkeersbesluit 30-kilometerzone Oost.

Boxtelse SP-fractie woedend op college om gebrek op inspraak verkeersknippen.