'Burger nu eerst aan het woord over bestuurlijke fusie Boxtel'

26 juli 2013

'Burger nu eerst aan het woord over bestuurlijke fusie Boxtel'

De Boxtelse fractie van de SP is zeer ontstemd over de aankondiging van het college en burgemeester, om contact te zoeken met de gemeentes Schijndel en Sint Oedenrode om een mogelijke bestuurlijke fusie te bespreken. De grootste kritiek van de SP is het geheel ontbreken van burgerinspraak. 'Er is nu al een richting gekozen van ambtelijke samenwerking en bestuurlijke fusie, terwijl de burger nog niet een keer is gehoord', foetert SP-fractievoorzitter Eric van den Broek. 'werkelijk ongehoord!'. De SP vindt daarbij dat het college buiten haar boekje gaat, omdat de gemeenteraad nooit opdracht heeft gegeven om zelf actief 'de boer op te gaan' om een bestuurlijke fusie te gaan bespreken. Daarbij stelt de fractie dat de verschillende samenwerkingsopties nog altijd niet goed onderzocht zijn.

De SP is voor intergemeentelijke samenwerking waar dat voordelen oplevert, maar de fractie van de SP heeft grote moeite met het proces dat het college volgt. 'Er zijn nu al verschillende besluiten genomen, zonder dat aan burgers is gevraagd wat zij nu willen. De trein dendert vervolgens maar door en door', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek.

De maat is vol
Welke invloed wil de burger op het lokale bestuur? In hoeverre wil de burger dat de gemeente Boxtel zelf besluiten kan blijven nemen? Wil de Boxtelse burger wel dat de gemeente onderdeel uit gaat maken van een bestuurlijke eenheid die de hele regio omvat? Komt het bestuur dan niet teveel op afstand van de burger? Wat betekent dat voor de dienstverlening? Wat betekent dat voor de besluitvorming? Wat betekent dit allemaal voor de individuele burger?

Eric van den Broek zegt er het volgende over: 'Dat zijn zomaar een aantal vragen waar de burgers niet over hebben mogen meespreken. En het college en de gemeenteraad besluit maar en doet maat', zo verzucht de fractievoorzitter van de SP. 'De maat is nu echt vol. De meeste partijen in de gemeenteraad, de coalitiepartijen voorop, maar dus ook alle plaatselijke politieke groeperingen hobbelen hier maar achteraan, zonder burgerinspraak en zonder goede onderbouwing. Dat moet gestopt worden!'.

Paniekvoetbal
Voorstanders voor bestuurlijke fusie stellen dat Boxtel het beste nu zelf het initiatief kan nemen in het proces van bestuurlijke samenwerking, om verder op in het proces niet alleen te komen staan. 'Onzin', zegt Eric van den Broek. 'Het college en de gemeenteraad spelen zo een potje paniekvoetbal over de ruggen van de burger. Laat burgers eerst eens fatsoenlijk meepraten voor er iets ligt waar de burger alleen maar 'ja' tegen kan zeggen. En onderzoek de verschillende samenwerkingsopties eerst eens goed, voordat er een bestuurlijk gedrocht ontstaat.'

SP haalt uit in brief en stelt volksraadpleging voor
De SP heeft vandaag hard uitgehaald naar het college. In een drie kantjes tellend schrijven veegt fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP de vloer aan met het doorlopen proces en het gebrek aan argumenten. De SP wil dat het college en de gemeenteraad nu pas op de plaats maken en eerst de inwoners van Boxtel aan het woord laat. In de brief aan het college worden daartoe een reeks vragen gesteld, waaronder het pleidooi voor het houden van een volksraadpleging. De SP gaat er in ieder geval voor zorgen dat dit onderwerp prominent op de politieke agenda gaat worden gezet.

Brief aan College van B&W over intergemeentelijke samenwerking.

Burger buitenspel bij plannenmakerij fusie regiogemeenten.