Wethouder Van der Zanden ruimt het veld, minderheidscollege verder

13 augustus 2013

Wethouder Van der Zanden ruimt het veld, minderheidscollege verder

Wethouder Van der Zanden (Balans) heeft maandagavond een half uur voor de raadsvergadering die onder andere zou gaan over zijn positie, zijn aftreden bekendgemaakt. Hij verlaat het college van B en W naar aanleiding van de politieke crisis die vorige week in Boxtel ontstond. De overige drie wethouders gaan tot aan de verkiezingen op 19 maart 2014 samen verder, in een minderheidscollege. De SP is niet rouwig om deze ontwikkelingen en bestempelde de uiteengevallen coalitie gisteren in de raadsvergadering als 'de slechtst denkbare keuze voor Boxtel'.

De Boxtelse gemeenteraad kwam maandagavond in een extra vergadering bijeen om over de bestuurlijke crisis te vergaderen. Vorige week zegden de drie andere coalitiepartijen het vertrouwen op in Balans. Aanleiding vormde een beledigende brief van Balans waarin wethouder Peter van de Wiel (Combinatie95) werd verweten alleen verantwoordelijk te zijn geweest voor het verlenen van een vergunning voor proefboringen naar schaliegas.

Beter laat dan nooit
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP was niet mals in zijn politieke analyse over de ontstane situatie: 'Vanaf het allereerste begin van deze coalitie hebben wij gesteld dat deze coalitie weliswaar getalsmatig de grootst denkbare coalitie was, maar inhoudelijk ook de meest wankele en minst wenselijke. De partijen PvdA/Groenlinks, Combinatie95 en Balans hebben elkaar immers in de vorige bestuursperiode over de belangrijkste onderwerpen de tent uit gevochten, waarbij met name Balans er ook niet voor schroomde om van 2006 tot 2010 puur op de man te spelen. Denk maar eens aan alle persoonlijke aanvallen op C95-wethouder Ger van den Oetelaar. Wij hebben toen al aangegeven dat zo’n coalitie en zo’n college de slechtst denkbare keuze voor Boxtel zou zijn. Wij hebben daarnaast voorspeld dat we deze partijen vaak rollebollend over straat terug zouden zien en dat het ons niet zou verbazen als deze politieke coalitie de eindstreep niet zou halen en dan ook nog eens zonder ook maar iets te presteren voor Boxtel. Helaas hebben we op alle punten gelijk gekregen, maar wij zeggen wel ‘beter laat dan nooit’, want dit kon zo niet langer.'

Gefaald
Wethouder Van der Zanden trok vlak voor de raadsvergadering zijn conclusies uit de politieke crisis en stelde zijn wethoudersportefeuille ter beschikking. De SP was niet rouwig om zijn besluit. Eric van den Broek over het aftreden van de wethouder: 'De samenstelling van deze politieke coalitie en het disfunctioneren van de wethouder van Balans hebben geleid tot inhoudelijk wanbeleid op belangrijke onderwerpen, wantoestanden in de inspraak en het voortdurend passeren van de gemeenteraad. Balans en Van der Zanden hebben hoog ingezet, maar schromelijk gefaald.'

Coalitie heeft het veel te ver laten komen
Maar de coalitiepartijen Combinatie95, PvdA/Groenlinks en Inbox vallen volgens de SP-fractievoorzitter ook flink wat te verwijten. Eric van den Broek: 'Zij hebben de situatie helemaal verkeerd ingeschat en deze situatie veel te ver laten komen. Denk maar eens aan de gang van zaken m.b.t. de plannen van het college om op de vijver of boomgaard een parkeerplaats aan te leggen en de wijze waarop omwonenden daarover overvallen werden, de wijze waarop met adviesorganen en burgerinspraak om is gegaan, de gang van zaken rondom de verkoop van De Braken, inspraaktraject plannen Leenhoflaan, het schaliegasdebacle, falende inspraak kV-station, de potsierlijke manier waarop vanaf dag één minimabeleid en de wmo zijn ingevuld (namelijk budgetneutraal, dus fiks bezuinigen), het ontbreken van burgerinspraak bij de besluitvorming over fusie met regiogemeenten en zo kan ik echt nog wel even doorgaan.'

Erbarmelijke persoonlijke verhoudingen
'En dan heb ik het nog niet eens over de erbarmelijke persoonlijke verhoudingen binnen de coalitie, waarbij de recente persoonlijke aanvallen door Balans op C95-wethouder Van de Wiel een volgend triest dieptepunt vormen. Na de reeks persoonlijke aanvallen op Van den Oetelaar in de vorige bestuursperiode, heeft C95 met Van de Wiel dus een tweede wethouder die Balans getracht heeft openlijk politiek te schofferen', vervolgde Van den Broek zijn betoog.

'Motie van wantrouwen voor totale oeuvre Van der Zanden'
De SP had dan ook al een motie van wantrouwen voor wethouder Van der Zanden in de maak, die de fractie in de augustusvergadering van de gemeenteraad in had willen dienen. 'Deze wethouder leerde niets van de voortdurende kritiek op zijn handelen. Hij overleefde eerder al tot twee keer toe moties van treurnis en afkeuring. Wij hadden zijn disfunctioneren politiek aan de kaak willen stellen via een motie van wantrouwen over zijn totale handelen in deze bestuursperiode. Zeg maar een uitspraak over zijn totale oeuvre aan wantoestanden en wanbeleid.'

Door het eigen aftreden van Van der Zanden komt het niet zover. Overigens hadden de drie overige coalitiepartijen ook een motie van wantrouwen willen indienen, als wethouder Van der Zanden zelf niet vlak voor de raadsvergadering zijn politieke conclusies had getrokken. Combinatie95, PvdA/Groenlinks en Inbox gaan nu verder in een minderheidscoalitie en met een minderheidscollege, waarbij op afzonderlijke onderwerpen bij de gemeenteraad gedoogmeerderheden gezocht zullen moeten worden.

Boxtelse coalitie valt uiteen.
April 2010: SP stemt na fel debat tegen beleidsprogramma coalitie.