SP stemt na fel debat tegen beleidsprogramma coalitie

15 april 2010

SP stemt na fel debat tegen beleidsprogramma coalitie

De raadsfractie van de SP heeft afgelopen dinsdag in de raadsvergadering tegen het beleidsprogramma van de nieuwe coalitie gestemd. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek vond dat er op de belangrijkste onderwerpen geen keuzes worden gemaakt en dat er veel te veel onderwerpen voor zich uit worden geschoven. Daarnaast wil de coalitie niet uitsluiten dat er bezuinigd gaat worden op sociaal beleid en de ruimhartige uitvoering van de WMO.

De SP vindt het opgestelde beleidsprogramma met de titel ‘Samen verder: de burger centraal’ een slap compromis van politieke partijen (Balans, Combinatie 95, PvdA/Groenlinks en DPBL) die elkaar de afgelopen jaren op de belangrijkste beleidspunten de tent uit hebben gevochten. Eric van den Broek zei er het volgende over: ‘Vanaf het begin hebben deze partijen gestreefd naar een coalitie met de vier grootste partijen. Dit is getalsmatig de grootst denkbare coalitie, maar inhoudelijk de meest wankele coalitie. Wij vinden dat dit slecht voor Boxtel is. Er ligt nu een slap voortzetsel van het vorige beleidsprogramma. Een programma waarin geen of verhulde keuzes worden gemaakt.’

Voorstel SP: geen bezuinigingen op sociaal beleid
Met diverse amendementen en moties probeerde de SP-fractie het beleidsprogramma aan te scherpen. Op één onderwerp lukte dat namelijk over de keuze om geen tunnelbak voor autoverkeer onder de dubbele overweg aan te leggen. Teleurgesteld was Eric van den Broek vooral over een ingediende motie over het sociale gezicht van Boxtel: ‘Wij hebben voorgesteld om niet te bezuinigen op sociaal beleid en de ruimhartige uitvoering van de WMO. In de verkiezingscampagne waren alle partijen het op dat gebied nog met ons eens. Maar nu men op het pluche zit stemden alle coalitiepartijen tegen. Schandalig en a-sociaal.

Bespreking Coalitie-akkoord.
Amendement dubbele spoorwegovergang.
Amendement Ladonk-Kapelweg.
Amendement Noordelijke ontsluiting.
Amendement 2de onderwijscarrousel & De Hobbendonken.
Amendement terugdringen inhuur externen.
Motie sociaal beleid en ruimhartige uitvoering van de WMO.
Motie bestaand beleid.