Boxtelse SP-fractie lovend over netwerk tegen armoede

10 april 2008

Boxtelse SP-fractie lovend over netwerk tegen armoede

De SP-fractie in de Boxtelse Gemeenteraad is zeer te spreken over het initiatief van een twintigtal Boxtelse belangenorganisaties en de Gemeente, om een netwerk op te richten tegen armoede.

De SP-fractie betreurt het dat zo'n netwerk in een rijk land als Nederland nodig is, maar looft de initiatiefnemers en de Gemeente om de aandacht die er is voor armoede in Boxtel.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek sprak over een trendbreuk in het Boxtelse gemeentebeleid: 'Het is goed te zien dat er deze Collegeperiode volop aandacht is voor mensen die wat minder te besteden hebben. Zo is bijvoorbeeld het niet-gebruik aan voorzieningen heel erg naar beneden gebracht, het welzijnsfonds kent sinds kort meer mogelijkheden, de WMO wordt op een ruimhartige manier uitgevoerd en Boxtelse belangengroeperingen en individuele burgers worden serieus genomen en vroegtijdig betrokken bij het beleid. De deelname van de SP in de coalitie is daarin heel goed te merken en er is echt sprake van een trendbreuk met het verleden.'

Het netwerk heeft de functie om mensen in armoede via de deelnemende organisaties snel in beeld te brengen en werkelijk iets te doen aan de situatie waarin mensen in armoede verkeren. Dit past tevens prima in het Boxtelse Gemeentebeleid, om mensen direct te betrekken en inspraak te laten hebben bij het maken van beleid.

Netwerk tegen armoede in Boxtel.
Met de SP in het College wordt Boxtel socialer: Vele initiatieven uit het afgelopen jaar.
Met de SP in het College wordt Boxtel socialer: Mensen met een laag inkomen kunnen weer aanvragen indienen voor inkomensondersteuning.
Met de SP in het College wordt Boxtel socialer: Uitbreidingen in het Welzijnsfonds.