Fel debat over Boxtels verkeersplan

3 december 2008

Fel debat over Boxtels verkeersplan

Gisterenavond heeft in de commissie Ruimtelijke Zaken een fel debat plaatsgevonden over de verkeersplannen van de Gemeente Boxtel. Aan de orde was het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP), waarin de totale Boxtelse verkeerssituatie voor de komende jaren wordt beschreven. De SP pleitte in de al jaren lopende discussie voor duidelijke besluiten en meer aandacht voor het openbaar vervoer en het langzame verkeer.

Het was een fel debat gisterenavond. Vanuit de oppositiepartijen werd met name gepleit voor een volwaardige Noordelijke rondweg en was er kritiek op de keuze van het Boxtelse College van B&W om een Westelijke parallelweg in de plannen op te nemen.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zag in de plannen veel van de visie van de SP terug. Van den Broek zei daar het volgende over: 'Acht jaar geleden hebben wij in de verkeersdiscussies al het plan ingebracht om het vrachtverkeer vanuit industrieterrein Ladonk via de Keulsebaan te ontsluiten, in combinatie met een vrachtwagenverbod richting buurtschap Kalksheuvel en een beperkte Noordelijke ontsluitingsweg achter de Kalksheuvel langs die aantakt op de bestaande wegenstructuur.'

De SP-fractievoorzitter veegde de vloer aan met de suggesties die werden gedaan voor een volwaardige Noordelijke ontsluitingsweg. 'De maatschappelijke noodzaak is uit verkeerstellingen en uit oogpunt van leefbaarheid voor de Boxtelse wijken, nooit aangetoond. Dan heb ik het nog niet eens over de kosten van zo'n weg. Die kunnen we gezien het ontbreken van de noodzaak veel beter gebruiken voor sociaal-maatschappelijke doeleinden. Bovendien hebben we te maken met kwetsbaar gebied, geeft Haaren geen medewerking en zijn wij sowieso tegen een weg die Sparrenrijk aan zou tasten', aldus Eric van den Broek.

De fractievoorzitter memoreerde ook dat de SP altijd het uitgangspunt heeft gehad om de bestaande wegenstructuur te benutten. Met betrekking tot een ontsluiting aan de Noordkant, heeft de SP altijd voorgesteld om een beperkte ontsluiting achter de Kalksheuvel langs te laten aantakken op de bestaande wegenstructuur.

Een ander discussiepunt was het plan om een Westelijke parallelweg naast de A2 aan te leggen, om daarmee doorgaand verkeer door Boxtel te vermijden. Deze Westelijke parallelweg is lastig realiseerbaar, omdat hij vlak langs de Boxtelse wijk Oost gesitueerd zou gaan worden. Fractievoorzitter Eric van den Broek zei er het volgende over: 'We hebben altijd aangegeven dat een Westelijke parallelweg moeilijk is vanwege de beperkte ruimte die er aan de Westelijke zijde van de A2 is. De Westelijke parallelweg heeft echter wel het meeste probleemoplossende vermogen. Uitgangspunt zou wat ons betreft dus moeten zijn dat de leefbaarheid van Oost in ieder geval niet wordt aangetast. De meest ideale oplossing zou zijn om de Westelijke parallelweg te situeren op het huidige tracé van de A2.'

Een studie gaat nu uitwijzen of de voorgestelde Westelijke parallelweg een acceptabele oplossing betekent, richting de leefbaarheid van Wijk Oost. De SP heeft met betrekking tot de Westelijke parallelweg voorgesteld of de huidige brede geluidswal, vervangen zou kunnen worden door een geluidswerende muur, zodat er sowieso ruimte ontstaat voor die parallelweg. Wethouder Van Erp gaf aan dat die suggestie zal worden onderzocht en een reële optie is.

De SP riep de politieke partijen wel op nu eindelijk eens tot een besluit te komen, zodat de Boxtelse politiek de komende jaren niet weer terug bij af is. Fractievoorzitter Van den Broek plaatste dit met name in het kader van de leefbaarheid van de wijken: 'We kunnen bewoners van Kalksheuvel, Breukelen en Oost, nu niet blij maken met een dooie mus. Er moet nu een besluit vallen anders zijn we weer jarenlang verder.'

De SP herhaalde de eerdere verzoeken, om met name het openbaar busvervoer, meer aandacht te schenken.

Op dinsdag 16 december aanstaande zal de Boxtelse Gemeenteraad uiteindelijk het finale oordeel vellen over het GVVP. De SP heeft meegedeeld voorstellen te zullen doen op gebied van het Boxtelse buurtbussennetwerk en het vrachtwagenverbod in Kalksheuvel.

Bewoners Kalksheuvel willen verbod op vrachtverkeer.
Voorstel voor uitbreiding buurtbussennetwerk in Boxtel.
SP zet in op westelijke parallelweg op tracé huidige A2.