Moties & amendementen SP bij begrotingbehandeling

25 oktober 2012

Moties & amendementen SP bij begrotingbehandeling

De SP-fractie heeft afgelopen dinsdag in de raadsvergadering 7 moties en 2 amendementen ingediend. Dinsdag was de bespreking van de eerste termijn in de begrotingbehandeling (algemene beschouwingen). De tweede termijn vindt plaats op dinsdag 6 november aanstaande.

De SP heeft de volgende amendementen en moties ingediend:

Amendement budget neutraal
De afgelopen jaren heeft het college met name sociaal beleid (WMO, armoedebeleid) met het uitgangspunt budget neutraal ingevuld. In feite betekent dit dat er gewoonweg bezuinigd moet worden, omdat Boxtel op die gebieden minder geld van de landelijke overheid krijgt en meer taken. Het is dus belangrijk dat de Boxtelse gemeenteraad zelf kjeuzes kan maken, om Boxtel toch nog een sociaal gezicht te laten behouden. De SP stelt voor het uitgangspunt budgetneutraliteit daarom te schrappen.

Amendement budgettaire neutraliteit decentralisaties.

Amendement half kunstgrasveld HCL
Het college komt niet tegemoet aan een verzoek van HCL mee te werken aan de realisering van een half kunstgras voor deze Liempde hockeyclub. Het verzoek van HCL lijkt te voldoen aan de randvoorwaarden van de sportnota, zodat de gemeente eigenlijk medewerking zou moeten verlenen. Het college weigert dat vooralsnog echter en toont geen daadkracht. Coalitiepartijen C95 en Balans duikelen over elkaar heen om de schijn op te houden werk te willen maken van het verzoek van de Liempdse vereniging. Balans stelde bijvoorbeeld in een eerder stadium voor om de benodigde 60.000 Euro te halen uit het geld voor de peperdure verbouwing van het gemeentehuis (2,4 miljoen Euro!!). De SP heeft dat voorstel in het amendement overgenomen en aangegeven eventueel ook open te staan voor andere dekkingsvoorstellen.

Amendement kunstgrasveld HCL.

Motie terugdringen bestuurskosten
Het college rept in de begroting voortdurend over het snijden in eigen vlees. Er zijn echter nog nooit voorstellen aangenomen om de raads- en commissievergoedingen te matigen. De SP vindt dat het snijden in eigen vlees ook begint bij de bestuurders zelf.

Motie terugdringen bestuurskosten.

Motie afstandscriterium school MIGA
De coalitie zet ten koste van alles en iedereen in op het verhuizen van de bovenwijkse Molenwijkschool naar wijk MIGA. Cijfers zeggen dat dit nu zeker nog niet nodig en gelet op de andere scholen, onverstandig is. Daarbij wil de buurt een wijkschool en willen de ouders van de Molenwijkschool de school niet verhuizen. Toch is er over die school besloten en moet er dus een locatie voor de school gevonden worden. Nieuwe wetgeving en organisaties als het Astmafonds geven echter aan dat een school minimaal 300 meter van de snelweg gebouwd mag worden, om de gezondheid van leerkrachten en kinderen te garanderen (i.v.m. fijnstof). De SP wil een principiële uitspraak over dat uitgangspunt.

Motie afstandscriterium school MIGA.

Motie De Braken
Het college wil bij een mogelijke verkoop van De Braken het uitgangspunt maatschappelijk belang laten vallen. Op dit moment is afgesproken dat Boxtelse verenigingen in de toekomst gegarandeerd op dezelfde wijze gebruik zouden moeten kunnen blijven maken van De Braken. Nu zegt het college dat Boxtel in de toekomst met minder sporthallen uit de voeten kan en wil zodoende het maatschappelijk belang op De Braken laten varen. Zonder dat er overigens vooraf overleg met de verenigingen is geweest over deze plannen. De SP is voor sportstimulering en voldoende mogelijkheden voor Boxtelse verenigingen, met behoud van de huidige faciliteiten. Het maatschappelijk belang van De Braken zou in die visie gehandhaafd moeten blijven. Zeker als sportbeleid erop gericht is om in de toekomst meer mensen aan het sporten te krijgen.

Motie De Braken.

Motie duidelijkheid Pantarheiterrein
De Pantarhei ligt al jarenlang braak en er zijn toezeggingen aan bewoners van de Molenstraat e.o. dat weggevallen parkeerplaatsen van het oude brandweerterrein, gecompenseerd gaan worden. Vorig jaar november gaf wethouder Van der Zanden al aan dat afspraken over invulling van de Pantarhei op een haar na gevild zouden zijn. Vervolgens hoort niemand iets terug, om maar eens over daadkracht van het college te spreken. De SP wil voor het einde van het jaar duidelijkheid.

Motie duidelijkheid Pantarheiterrein.

Motie duidelijkheid pastorietuin
Eigenlijk is het onverantwoord om in de huidige economische tijd een gevoelig cultuurhistorisch en groen gebied voor veel geld te willen gaan pachten of kopen, voor onnodige parkeerplaatsen in de buurt van het centrum. Toch is dat door de coalitie er doorheen gedrukt. Nu is het college aan het kijken of het terrein überhaupt gekocht of gepacht kan worden. Maar niemand hoort er iets van terug. Ook hier wil de SP voor het einde van het jaar duidelijkheid.

Motie duidelijkheid pastorietuin.

Motie prioriteit Stationsstraat
Het centrum gaat worden ontwikkeld en dat is een goede zaak. Voor de Stationsstraat is een zeer beperkt budget van 25.000 gereserveerd, om dit gebied iets op te knappen. Veel te weinig wat de SP betreft. Wij hadden liever gezien dat dit gebied in de plannen was opgenomen, met een integrale gebiedsvisie, waarbij ook parkeren en bereikbaarheid via ons parkeerplan Tielen zou zijn meegenomen. Via een motie vraagt de SP in ieder geval meer aandacht voor het gebied Stationsstraat en omgeving, waar de leegstand van panden vele Boxtelaren een doorn in het oog is.

Motie prioriteit Stationsstraat.

Motie de staat van de gemeente
De gemeente zit met haar rapportcijfers in de vrije val. De waardering van burgers voor het college en de leefbaarheid in de gemeente in het onderzoek De staat van de Gemeente, daalt vanaf 2010 jaar na jaar. Dat is een direct gevolg van het falende beleid van dit college en deze coalitie. De SP dringt aan op een plan van aanpak om de cijfers weer de goede richting in te krijgen en het vertrouwen van de burger in het bestuur te herstellen. Dat zouden de gemeenteraad en het college beide niet anders moeten willen.

Motie de staat van de gemeente.

Zeer misplaatste titel begroting.
SP pleit voor snelle dialoog met bestuur HCL.
Twee locaties in beeld voor school miga.
Ook Boxtelse volleyballers boos op college.
Stationsstraat ondergeschoven kindje.
Disfunctioneren college leidt tot lagere waardering Boxtelaren.